Zaman zaman tartışmalara yol açan en iyi oyuncu seçimi nasıl yapılıyor? İşte yanıtı:
Ülkemizde en iyiler; uluslararası şampiyonalarda CEV’in kullanılmasını zorunlu tuttuğu tek program olan Data Volley Ranking ile belirleniyor. Veriler ev sahibi takımın tuttuğu Data Volley istatistiklerinden elde ediliyor.
Programın; seçimlerini tamamen matematik mantığıyla yapması zaman zaman yanlış anlaşılmalara yol açabiliyor. Örneğin program; serviste 8 ace 7 hata yapan oyuncuya 1 (8-7=1) puan verirken sadece iki ace yapmış ve sıfır hata ile servis atmış oyuncuya 2 (2-0=2) puan veriyor.
Bu özellik; programın tamamen net verimliliği seçme niteliğinden kaynaklanıyor.
Program, bu özelliği nedeniyle, örneğin, en iyi pasörü belirlerken; sayıya dönüşen tüm pasları değil, kötü top karşılamadan gelen topların iyi pasa çevrilmesini olumlu olarak değerlendirir. Aynı şekilde iyi top karşılamadan gelen topun kötü pasa dönüşmesi de pasöre puan kaybettirmektedir.Yukarıda da açıklandığı gibi net verimlilik hesaplamasında oyuncunun sayı kazandıran iyi hareketlerinden sayı kaybettirdiği kötü hareketler çıkarılarak kalan sayı toplam hareket sayısına bölünmektedir.
En iyi oyuncu seçimleri ev sahibi takımların tuttuğu istatistiklerin verileridir. (ilk maç Arkas, ikinci ve üçüncü maç istatistiği Fenerbahçe'den alınmıştır.)
En Değerli Oyuncu: Oyuncunun kendi pozisyonlarındaki birinci görevinin %50’si, ikinci görevinin %30’u ve üçüncü görevinin %20’si alınıp toplanır. Örneğin pasör çaprazının birinci görevi atak yapmaktır. Bu görevi ölçen (Spike efficiency) istatistiklerdeki verimlilik puanının %50’si alınır. Pasör Çaprazının ikinci görevi blok yapmak olduğu için bu görevi ölçen (block efficiency) istatistiklerdeki verimlilik puanının %30’u; üçüncü görevi olan servis atmanın (server efficiency) istatistiklerindeki verimlilik puanının %20’si alınarak toplanır ve MVP puanı ortaya çıkar.
En Skorer Oyuncu: Oyuncunun takımına kazandırdığı tüm sayıların toplamından çıkan sonuca göre seçilir.
En İyi Atak Yapan Oyuncu: Ataktan direkt kaybettiği sayılar ve bloğa yakalanarak kaybettiği sayılar kazandırdığı sayılardan çıkarılır ve toplam atak sayısına bölünür. Çıkan sonuç atak verimliliğidir
En iyi Blok Yapan Oyuncu: Bloktan kaybettirdiği sayılar bloktan kazandırdığı sayılardan çıkarılır ve toplam blok sayısına bölünür. Çıkan sonuç blok verimliliğidir.
En İyi Pasör: Kötü manşetin pasör tarafından iyi pasa çevrilerek smaçöre sayı kazandırıldığı durumlardan Pasörün iyi manşeti kötü pasa çevirmesi ve servis-blok durumlarından sayı kaybettirdiği aksiyonlar çıkarılarak Toplam Pas sayısına bölünür. Çıkan sonuç pas verimliliğidir. (Not: Pasörün iyi manşeti sayıya çevirmesi değerlendirmeye alınmaz)
En İyi Servis Atan Oyuncu: Servisten hata yaparak kaybettirdiği sayılar ace yaparak kazandırdığı sayılardan çıkarılarak toplam servis sayısına bölünür. Çıkan sonuç servis verimliliğidir.
En İyi Servis Karşılayan Oyuncu: Oyun kurulamayacak servis karşılama ya da karşı sahaya kaçırılan toptan rakibin sayı kazandığı ve direkt kaybettiği sayılardan mükemmel servis karşılama sayısı çıkarılır ve toplam servis karşılama sayısına bölünür. Çıkan sonuç servis karşılama verimliliğidir.
0 Yorum:
Yorum Gönder